1391/12/9 چهارشنبه
اعلام دستورالعمل اجرايي پايان نامه مقطع كارشناسي ارشد در شيوه آموزشي و پژوهشي (تاريخ درج خبر: 9/12/91)

.


احتراما به منظور هماهنگي در اجراي مقررات اجرايي پايان‌نامه هاي دانشجويان كارشناسي‌ارشد در شيوه آموزشي و پژوهشي و نقش بارز اين فرصت تحقيقاتي در حل مشكلات جامعه و ارتقاء سطح علمي دانشگاه پيام نور اين دستورالعمل بر اساس آيين نامه دوره‌هاي تحصيلات تكميلي دانشگاه با مروري بر مقررات مربوطه تدوين و جهت اجرا ابلاغ مي گردد.
                               
بند 1: پايان نامه، واحد درسي و فعاليت پژوهشي از دروس مقطع كارشناسي ارشد شيوه آموزشي و پژوهشي است كه بر اساس سرفصل مصوب شوراي عالي برنامه‌ريزي و بخشنامه‌هاي صادره از طرف وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ارائه مي گردد. موضوع پايان نامه بايد در زمينه مربوط به رشته تحصيلي دانشجو بوده و تحت راهنمايي استاد راهنما انجام مي‌گيرد.

بند 2:
طول دوره تحصيل در مقطع كارشناسي ارشد سه سال بوده و در صورت لزوم به پيشنهاد استاد راهنما و با تاييد شوراي آموزشي مركز مربوط حداكثر تا 4 نيمسال تحصيلي قابل افزايش است. در هر صورت حداكثر مدت مجاز تحصيلي 5 سال است.

تبصره 1
: براي دانشجوياني كه از معافيت تحصيلي استفاده مي‌كنند حداكثر مدت مجاز تحصيل 3 سال مي‌باشد و 2 نيمسال نيز با تائيد شوراي آموزشي مركز قابل افزايش است.

تبصره2
: به حداكثر مجاز تحصيل دانشجويي كه حداقل 12 واحد درس جبراني دوره كارشناسي بگذراند، يك نيمسال تحصيلي افزوده مي شود.

تبصره 3
: براساس آئين نامه آموزشي وزارت علوم، چنانچه دروس دوره كارشناسي با رشته دوره متجانس نباشد دانشجو به تشخيص گروه آموزشي موظف به گذراندن دروس جبراني است كه بايد در ابتداي دوره و قبل از دروس اصلي گذرانده شود. برابر مصوبه شوراي تحصيلات تكميلي مورخ 29/7/91 دانشگاه مقرر گرديد دروس جبراني در مقطع كارشناسي ارشد حداكثر 12 واحد از نيمسال اول سال تحصيلي 92-91 در برنامه ترمي اعمال گردد. دانشجويان ورودي قبل از سال 91 در صورتي كه كمتر از اين تعداد واحد جبراني گذرانده باشند موظف به تكميل واحدهاي جبراني تا سقف تعيين شده در اين مصوبه برابر نظر گروه مربوطه هستند و دانشجوياني كه بيشتر از سقف واحد گذرانده باشند از ساير واحدهاي جبراني معاف هستند. در هر صورت شهريه واحدهاي مازاد بر سقف غير قابل برگشت است.

بند 3:  در صورتي كه دانشجو نتواند يا نخواهد واحدهاي دوره را در حداكثر مجاز تحصيل با موفقيت بگذارند و حسب مورد پايان‌نامه خود را به اتمام برساند و از آن دفاع كند، دانشجوي اخراجي محسوب مي گردد.

تبصره
: دانشجوي اخراجي مي تواند از طريق آزمون هاي مرسوم سازمان سنجش مجدد در دانشگاه ثبت نام و بعد از پذيرش و با رعايت ضوابط، دروس قبلي وي معادلسازي مي‌گردد. واحدهاي درس پايان‌نامه به هيچ عنوان قابل معادلسازي نيست.

بند 4:
دانشجو حداقل پس از گذراندن اولين نيمسال تحصيلي و حداكثر قبل از شروع نيمسال سوم تحصيلي مي‌تواند فرم پيشنهاده‌ي (پروپوزال) پايان نامه كارشناسي‌ارشد خود را پس از تاييد استادان راهنما و مشاور براي تصويب به كارشناس گروه آموزشي مربوطه ارائه نمايد. كارشناس مربوطه موظف به مكاتبه با پژوهشگاه اسناد و مدارك علمي ايران (ايران داك) ظرف مدت دو روز مي‌باشد.

تبصره
: منظور از اولين نيمسال تحصيلي گذراندن حداقل 8 واحد از دروس اصلي رشته بوده و دروس جبراني محسوب نمي گردد.

بند 5:
استاد راهنما به پيشنهاد دانشجو از بين اعضاي هيات علمي با مرتبه استادياري به بالا و با حداقل سه سال سابقه تدريس در دوره كارشناسي ارشد معرفي مي‌شود و تاييد نهايي آن بر عهده شوراي تخصصي گروه آموزشي و پژوهشي مربوطه مي باشد.

تبصره 1
: در صورت ضرورت، به پيشنهاد استاد راهنما و با تصويب گروه آموزشي و پژوهشي مربوطه شوراي تخصصي گروه يك نفر استاد راهنماي همكار تعيين مي‌شود. استاد راهنماي همكار لازم است واجد شرايط بند 5 باشد. در چنين شرايطي سهم مشاركت استادان راهنما و راهنماي همكار بايد از بدو امر مشخص، در صورتجلسه شوراي گروه درج و در سيستم گلستان ثبت گردد. در صورت عدم تعيين، سهم مشاركت برابر مي باشد.

تبصره 2
: در صورت لزوم، به پيشنهاد استاد يا استادان راهنما و با تصويب گروه آموزشي و پژوهشي مربوط يك نفر اعضاي هيات علمي با حداقل مرتبه استادياري با سه سال سابقه آموزشي و پژوهشي مي تواند به عنوان استاد مشاور انتخاب شود.

تبصره 3
: تعداد اعضاي تيم راهنمايي و مشاوره‌ي پايان نامه كارشناسي ارشد نبايد از 3 نفر بيشتر باشد.

تبصره 4
: برابر مصوبه شوراي آموزشي دانشگاه، دانشجويان دكتري تخصصي با رعايت موارد زير، به پيشنهاد استاد راهنما و تصويب شوراي گروه مي توانند به عنوان استاد مشاور همكاري نمايند.
-           آزمون جامع را با موفقيت گذرانده باشند
-          عضو هيات علمي باشند
-          حداقل سه سال سابقه تدريس در مقطع كارشناسي داشته باشند
-          تخصص و رشته تحصيلي وي با موضوع پايان نامه دانشجو هماهنگ باشد.

تبصره 5:
برابر صورتجلسه شوراي آموزشي دانشگاه به شماره 93019/3/د مورخ 25/11/89 در رشته هاي خاص و كمياب دانش‌آموختگان مقطع كارشناسي‌ارشد با شرايط زير امكان همكاري براي مشاوره پايان‌نامه هاي كارشناسي ارشد را دارند.
-          داشتن حداقل 5 سال سابقه آموزشي يا پژوهشي
-          ارتباط رشته تحصيلي يا حوزه تحقيقاتي با موضوع پايان نامه ارشد
-          اخذ حداكثر دو مورد پايان نامه در هر ترم تحصيلي به طور همزمان
-          تاييد موارد فوق توسط شوراي تخصصي گروه

بند 6:
اعضاي علمي دانشگاه پيام نور با رعايت ضوابط در الويت انتخاب براي راهنمايي و مشاوره پايان نامه بوده و در صورت تكميل ظرفيت راهنمايي و مشاوره آنها امكان همكاري ديگر اعضاي علمي موسسات آموزشي و پژوهشي وجود دارد. در هر حال نبايد سهم اعضاي هيات علمي دانشگاه پيام نور در اين بخش كمتر از يك نفر باشد.

بند 7:
انتخاب و معرفي استاد راهنما در چارچوب ضوابط به عهده دانشجو بوده و مديرگروه و اعضاي علمي گروه  نقش مشورتي دارند. انتخاب و معرفي استادان راهنماي همكار و مشاور به عهده استاد راهنما بوده، ولي تاييد آنها بر عهده شوراي گروه مربوطه مي باشد. مدير گروه و شوراي گروه نمي توانند راسا نسبت به تغيير استادان مربوطه اقدام نمايند.
در صورتي كه صلاحيت استاد راهنما و مشاور برابر مقررات به تاييد شوراي گروه مربوطه نرسد، مراتب بصورت كتبي به مركز/واحد مجري ابلاغ تا برابر ضوابط استاد واجد الشرايط معرفي شود.

بند 8:
مراكز و واحدهاي مجري بايد فرم پيشنهاده‌ي (پروپوزال) پايان‌نامه كارشناسي ارشد دانشجو را كه در تمامي موارد كامل شده از طريق اتوماسيون ادراي به همراه آخرين حكم كارگزيني و كارنامه علمي (CV) استادان راهنما و مشاور پيشنهادي و نامه ايران‌داك را براي مدير گروه آموزشي و پژوهشي استان ارسال نمايند. مدير گروه موظف است حداكثر ظرف مدت سه هفته شوراي گروه را تشكيل و شوراي گروه موضوع پيشنهادي را در تمامي ابعاد مورد بررسي قرار دهد.

بند 9:
شوراي گروه آموزشي و پژوهشي شامل كليه اعضاي علمي (دستياران، مربيان، استادياران، دانشياران و استادان) هر گروه است كه در سراسر استان شاغل به خدمت مي‌باشند. در صورت مأموريت عضو هيأت علمي از ساير استانها يا ساير دانشگاهها به استان تهران اين افراد نيز عضو شوراي گروه مربوطه محسوب مي‌گردند، دعوت از اعضاء گروه بر عهده مدير گروه آموزشي و پژوهشي استان بوده و تصميمات شورا با رأي نصف بعلاوه يك اعضاء حاضر رسميت مي يابد. رسميت جلسات شورا مشروط به حضور حداقل دو سوم از اعضا مي باشد.

تبصره :
در خصوص بررسي پيشنهادي (پروپوزال ) پايان نامه دانشجويان كارشناسي ارشد فقط آراء اعضاء استاديار و بالاتر مبناي تصميم گيري مي باشد .رأي نصف بعلاوه يك اعضا براي تصويب الزامي است . درصورت مساوي شدن  آراء، نظر مدير گروه تعيين كننده خواهد بود . مدير گروه موظف است ظرف مدت يك هفته از برگزاري جلسه شورا، نظر گروه را از طريق روساي مراكز چهارگانه تهران به اطلاع مركز/واحدهاي مربوطه برساند. تاييديه گروه و نظر مثبت آن به منزله تصويب نهايي پروپوزال است. (كارشناس گروه و برنامه‌ريزي آموزشي موظف است حداكثر تا يك هفته اطلاعات كامل مربوط به استادان راهنما و مشاور را در سيستم گلستان ثبت نمايد.)

بند 10:
مركز و واحد مجري موظف است ظرف مدت يك هفته نظر شوراي گروه را بصورت كتبي به دانشجو اعلام و در صورت تاييد پروپوزال ابلاغ استادان راهنما و مشاور را صادر نمايد. مراكز و واحدهاي مجري، موظف به نگهداري سوابق در پرونده دانشجو مي باشند.

بند 11:
دانشجو موظف است در هر نيمسال پس از انتخاب پايان‌نامه تا زماني كه آن را به پايان نرسانيده بر اساس تقويم دانشگاهي، آن را تجديد ثبت نام نمايد در اينصورت دانشجو از پرداخت شهريه ثابت و متغير معاف است

بند 12:
كليه فعاليت هاي علمي و پژوهشي دانشجو در مرحله پژوهشي و تدوين پايان نامه با هدايت و نظارت استاد راهنما صورت مي گيرد.
دانشجو موظف است ضمن رعايت كليه مقررات آموزشي و پژوهشي بخصوص حضور فعال، در هر زماني كه استاد راهنما تعيين مي كند، نتيجه تحقيقات خود را به ايشان گزارش كند. ضمنا استادان راهنما و مشاور موظفند هر سه ماه يكبار پيشرفت كار پايان‌نامه را به مدير گروه گزارش كنند.

بند 13:
برگزاري جلسه دفاع بايد پس از بررسي كامل پرونده آموزشي دانشجو (با تاييد كارشناس خدمات آموزشي و مدير آموزش مركز) و پرداخت هرگونه بدهي به دانشگاه (با تاييد عامل مالي مركز/واحد) انجام پذيرد. ارائه اجازه دفاع به دانشجويي كه مشكل آموزشي داشته و به دانشگاه بدهكار است، خلاف مقررات بوده و تخلف محسوب مي‌شود.
 
بند 14: در موارد خاص در صورتي كه استاد راهنما نتواند يا نخواهد وظايف پژوهشي خود را انجام دهد يا به اتمام برساند، دانشجو بايد گزارشي از پيشرفت كار پايان‌نامه تهيه و به همراه درخواست كتبي با بيان موضوع به مدير گروه مربوطه ارائه و استاد راهنماي جديد را برابر مقررات معرفي نمايد و شوراي گروه در اسرع وقت مكلف به بررسي و اتخاذ تصميم است. مدير گروه موظف است موضوع را بصورت كامل بررسي و گزارش خود را به شوراي گروه ارائه دهد. تغيير استاد راهنماي همكار و مشاور فقط با ارائه گزارش كتبي استاد راهنما و تاييد شوراي گروه قابل بررسي است.
 
بند 15: برابر ماده 56 آيين نامه تحصيلات تكميلي دانشجوي كارشناسي‌ارشد بايد قبل از دفاع از پايان نامه، يك مقاله در نشريه‌هاي علمي – پژوهشي معتبر مورد تاييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري يا بهداشت، درمان و آموزش پزشكي يا نشريه‌هاي علمي معتبر خارجي چاپ كرده يا تاييد نهايي و قطعي چاپ را دريافت كرده باشند. با عنايت به نظر گروه‌هاي آموزشي و محدوديت هاي موجود در چاپ مقالات در برخي رشته ها و ارائه راهكاري براي عملياتي نمودن اين بند از آيين‌نامه آموزشي در ارزيابي پايان‌نامه دانشجويان، از تاريخ 1/11/91 به شرح زير دو نمره از ارزيابي پايان‌نامه براي انتشار نتايج تحقيق در مجامع و نشريات علمي اختصاص مي‌يابد. لازم است مراكز و واحدها در اين خصوص به استادان راهنما و دانشجويان در زمان تاييد پروپوزال اطلاع‌رساني لازم را بنمايند.

-دانشجويي كه در هيچيك از مجامع علمي و نشريات نتايج تحقيق خود را تا تاريخ دفاع منعكس نكرده باشد با لحاظ كميت، كيفيت تحقيق و نحوه ارائه حداكثر نمره 18 را  اخذ خواهد نمود.

-      
دو نمره اختصاصي اين بخش بر اساس جدول زير تقسيم بندي مي شود:

شرح
نمره هر مورد
حداكثر نمره اختصاصي
مقاله عملي - پژوهشي منتشر شده در مجلات معتبر داخلي و خارجي مورد تاييد وزرات علوم، تحقيقات، فناوري/ وزارت بهداشت و آموزش پزشكي/ ISC و ISI
تا 2 نمره
2 نمره
مقاله علمي – ترويجي
تا 1 نمره
2 نمره
مجلات علمي تخصصي معتبر
تا 75/0نمره
5/1 نمره
مقاله علمي كامل داوري شده در مجموعه مقالات يا مجلات همايش هاي علمي معتبر
تا 5/0 نمره
1 نمره
خلاصه مقاله علمي در مجموعه مقالات همايش هاي علمي معتبر
تا 25/0
5/0 نمره
 

تبصره 1
: اختصاص هرگونه نمره به اين بخش مستلزم درج نام تمامي استادان راهنما و مشاور در مقالات و همچنين درج نام دانشگاه پيام نور براي دانشجو و اعضاي وابسته به اين دانشگاه است و در غير اينصورت هيچ نمره اي تعلق نمي گيرد. درج آدرس پيام نور براي تمامي مراكز و واحدها برابر بخشنامه معاونت محترم پژوهشي يكسان و به شرح زير بايد استفاده گردد:
              مرتبه علمي، نام گروه علمي، دانشگاه پيام نور، صندوق پستي 3697-19395 تهران، ايران.
Department of ……., Payame Noor University, PO Box 19395-3697 Tehran , Iran.
 

تبصره 2:
فقط به مقالات مرتبط با موضوع پايان نامه نمره اختصاص مي يابد.

تبصره 3:
ارائه گواهي معتبر مبني بر پذيرش مقاله قابل قبول مي باشد

تبصره 4:
كليه مستندات مربوط به پذيرش يا چاپ مقاله بايد درجلسه دفاع ارائه شود

تبصره 5:
با ارائه گواهي اعلام وصول مقاله حسب نظر هيات داوران فقط براي يك مورد نمره 25/0در نظر گرفته خواهد شد.

تبصره 6
: به مقالاتي كه بدون تغيير در محتوي در چند نشريه يا كنفرانس ارائه گردد فقط يكبار نمره تعلق مي گيرد.

بند 16:
دفاع از پايان نامه پس از تدوين توسط دانشجو و تاييد كتبي كيفيت علمي و صحت مطالب آن از طرف استادان راهنما و مشاور مبني بر قابل دفاع بودن پايان‌نامه صورت مي‌گيرد. در صورت تكميل مراحل پايان‌نامه استادان راهنما و مشاور ملزم به تكميل گواهي اعلام كفايت دانشجو جهت انجام دفاع مي باشند (فرم اعلام كفايت يكساني براي تمام مراكز/ واحدها آماده و ارسال خواهد شد)

بند 17:
  گواهي اعلام كفايت به همراه نسخه‌اي از پايان‌نامه توسط دانشجو به كارشناس مربوطه در مركز يا واحد مجري ارائه و مركز/واحد مكلف است مدارك را از طريق اتوماسيون در اسرع وقت براي به مدير گروه آموزشي و پژوهشي استان جهت تعيين استاد داور و نماينده گروه ارسال نمايند. مدير گروه موظف است بلافاصله داور و نماينده گروه را در فرم مربوطه تعيين و به مركز يا واحد مجري از طريق اتوماسيون ارسال نمايند.

تبصره:
تخصص استاد داور بايد در موضوع پايان‌نامه باشد و مسئوليت تعيين و نظارت بر وظيفه استاد داور برابر مقرارت بر عهده مدير گروه آموزشي و پژوهشي استان است

بند 18:
پس از وصول نظر مدير گروه، كارشناس مربوطه ملزم به صدور فرم نظر‌خواهي داور مي باشد. دانشجو موظف است فرم نظرخواهي را به همراه پايان‌نامه  به استاد داور ارائه نمايد.

بند 19:
داور حداكثر در بازه زماني 14روز موظف به مطالعه پايان‌نامه و تكميل و ارسال فرم نظرخواهي داور است. در غير اينصورت مدير گروه مي تواند نسبت به تغيير داور اقدام نمايد. در صورت موافقت داور و تاييد علمي پايان‌نامه تاريخ دفاع تعيين و دعوت‌نامه‌هاي مربوطه براي هيات داوران صادر و در اسرع وقت براي آنها ارسال مي‌گردد. در صورت عدم تاييد و اعلام غير قابل قبول بودن پايان‌نامه از طرف داور لازم است استاد داور دلايل و مستندات خود را اعلام و مركز و واحد مجري آن را به استادان راهنما و مشاور و همچنين مدير گروه مربوطه اعلام نموده تا در جهت رفع اشكالات اقدام نمايند. پس از رفع اشكال مجددا از طرف گروه و مركز/واحد مجري اخذ نظر استاد داور الزامي است. در صورت اختلاف بين استادان راهنما ، مشاور و داور، موضوع در جلسه شوراي گروه مطرح و مستندات بررسي و تصميم نهايي با راي اكثريت نسبي، توسط اعضاي گروه اخذ خواهد شد.

بند20:
جهت برگزاري جلسه دفاع از پايان‌نامه كارشناسي ارشد وجود يك داور لازم و كافي است.

بند21:
پايان‌نامه دانشجو با حضور هيات داوران قابل ارائه و ارزيابي است. تركيب هيات داوران پايان‌نامه به شرح ذيل است:
-       نماينده گروه آموزشي و پژوهشي استان (رئيس هيات)
-       استاد راهنما
-       استاد راهنماي همكار و استاد مشاور در صورتي كه تعيين شده باشد
-       يك نفر ممتحن به عنوان استاد داور با حداقل مرتبه استادياري در تخصص مربوطه به انتخاب مدير گروه آموزشي و پژوهشي استان

تبصره :
نماينده گروه مي تواند مدير گروه يا يكي از اعضاي علمي گروه در بخش مربوطه حداقل با مرتبه استادياري يا دانشجوي دكتري (با رعايت ضوابط ياد شده در اين خصوص) باشد كه به انتخاب مدير گروه معرفي مي شود.

بند22:
جلسه با حضور رئيس هيات (نماينده گروه)، استاد يا استادان راهنما و مشاور و استاد داور رسميت مي‌يابد. دانشجو موظف است گزارش تحقيقاتي خود را ارائه كرده و از آن دفاع كند.

تبصره
: در موارد خاص اگر استاد راهنما يا استاد راهنماي همكار يا مشاور قادر به شركت در جلسه دفاع نباشند و موارد را با دلايل موجه بصورت كتبي با اطلاع قبلي به مدير گروه اعلام دارد، يك عضو علمي واجد شرايط به پيشنهاد گروه آموزشي مربوط و تائيد رئيس مركز/واحد به جاي ايشان انتخاب مي‌شود. در چنين شرايطي فرد جانشين به نيابت از وي در ارزيابي شركت خواهد كرد و نظر وي قابل تجديد نظر از طرف استادان غايب نمي‌باشد. در چنين شرايطي حق التدريس مربوطه به استادان راهنما و مشاور پرداخت مي گردد. در صورت تكرار غيبت، شوراي گروه موظف به بازنگري در همكاري با وي است. در هر حال، حضور نماينده گروه و استاد داور الزامي است و برگزاري جلسه دفاع بدون حضور آنها امكان پذير نيست.

بند23:
پايان نامه توسط هيات داوران ارزيابي مي‌شود. هيات داوران در پايان جلسه دفاع، پس از شور و بررسي در خصوص اصالت و صحت پايان نامه در دو مرحله ارزيابي را انجام مي‌دهند.

مرحله اول:
تعيين قبولي، مشروطي يا مردودي پايان‌نامه كه ملاك تصميم‌گيري، راي موافق بيش از نصف كل اعضاي هيات داوران است (نمره كمتر از 14 غيرقابل قبول و مردود محسوب مي‌شود)

مرحله دوم:
در صورت قبول بودن، در اين مرحله تعيين درجه ارزشيابي انجام مي‌گيرد كه برابر ماده بيست آيين نامه دوره كارشناسي ارشد ناپيوسته به شماره 154/21 مورخ 19/1/88 وزارت علوم به شرح زير مي باشد
-          نمره 19 تا 20:                        عالي
-          نمره از 18 تا 99/18:              بسيار خوب
-          نمره از 16 تا 99/17 :             خوب
-          نمره از 14 تا 99/15 :             قابل قبول
 
بهترين روش توصيه شده اعلام نمره هريك از اعضا به صورت انفرادي و ميانگين‌گيري توسط رئيس هيات است.

تبصره:
چنانچه ارزشيابي پايان‌نامه غيرقابل قبول باشد دانشجو مجاز است حداكثر يك نيمسال در مدت مجاز تحصيل در جلسه دفاعيه شركت و مجددا از پايان نامه دفاع كند. دانشجويي كه در فرصت تعيين شده نتواند از پايان نامه خود دفاع نمايد، از ادامه تحصيل و دريافت مدرك محروم مي شود.

بند 24:
نمره اعلام شده بر اساس فرآيند فوق قابل تجديد نظر نبوده و قطعي است. اعضاي هيات داوران اجازه ملحوظ نمودن موردي خارج كميت، كيفيت، صحت، اصالت مطالب علمي پايان‌نامه، نحوه ارائه و موارد مندرج در جدول اختصاص امتيازات براي ارائه نتايج در مجامع علمي را ندارند.

بند25:
چنانچه هيات داوران پايان‌نامه را از جهاتي ناقص تشخيص دهد در آن صورت قبولي دانشجو مشروط به رفع نقص خواهد بود. بنابر اين هيات داوران، مورد نقص را در راي خود ذكر كرده و از دانشجو مي‌خواهد در مدتي كه نبايد از مدت مجاز تحصيلي دانشجو تجاوز كند، پايان‌نامه خود را كامل كند. بايد رفع نقص به تاييد عضو يا اعضايي كه از طرف هئيت داوران در جلسه دفاع مشخص شده اند برسد و مراتب بصورت كتبي اعلام گردد. تا زمان اعلام رفع نقص فارغ التحصيلي دانشجو امكان پذير نيست.

تبصره:
اگر فردي در جلسه دفاع براي بررسي رفع نواقص مشخص نشده باشد، اين وظيفه بر  عهده استاد داور است.
 
بند26: رئيس هيات موظف به تعيين رسميت آن، اداره جلسه، اجراي مراحل اول و دوم ارزيابي، بررسي مستندات و اعلام نمره مي باشد. تحت هيچ شرايطي نبايد جلسه دفاع بدون اعلام نظر كتبي هيات داوران در طي مراحل اول و دوم ارزيابي به اتمام برسد و موكول كردن اعلام نمره به موارد ديگري، يا به بعد از جلسه دفاع تخلف است. رئيس هئيت داوران نقش نظارتي داشته و در ارزيابي، نمره‌دهي نمي كند.

بند27:
مراكز و واحدها موظف به پرداخت فوري حق الزحمه استاد داور در همان جلسه دفاع مي باشند

بند 28:
نماينده گروه از اعضاء رشته يا بخش مربوطه مي باشد

بند 29:
مراكز و واحدها بايد براي ثبت نمره بر اساس نامه شماره 34619/7/د مورخ 17/7/91 معاونت محترم پژوهشي و فناوري اقدام كرده و ثبت نمره از طريق اصلاح نمره غير مجاز است
 
بند 30: مراحل تاييد و پرداخت حق الزحمه استادان راهنما و مشاور در سيستم گلستان از وظايف كارشناس گروه يا كارشناس برنامه ريزي، معاون آموزشي مركز/واحد و رئيس مركز/واحد بوده و بايد در موعد مقرر انجام پذيرد.
 

اين دستورالعمل در 30 بند در جلسات مورخ 5/7/91 و 23/7/91 شوراي آموزشي استان بررسي و تصويب گرديد و از تاريخ ابلاغ لازم الاجرا مي باشد.
 


 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر