برگزیده ها
1397/9/17 شنبه
دکتر امیرپور: دانشگاهیان کشور در حوزه علم و فناوری به رتبه پانزدهم دنیا دست یافتند/ امروزه تولید علم و دانش در کشور به تأسی از تاریخچه حرکت ۱۶ آذر بوده است (تاریخ درج خبر: 17/9/97)

.

دکتر حیدر امیرپور، ظهر دیروز در سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه دماوند به مناسبت ۱۶ آذرماه، گرامیداشت «روز دانشجو» اظهار کرد: در تاریخ ایران و همچنین در تاریخ اسلام، رویدادها و وقایعی رخ داده که همیشه ماندگار و ارزشمند هستند.

وی افزود: یکی از این ارزشمندترین وقایع تاریخی مربوط به قیام‌ها و نهضت‌هایی می‌شود که علیه ظلم و ستم و استکبار شکل گرفته و همچنان نیز این روحیه در امت اسلامی وجود دارد.

رئیس دانشگاه پیام نور مرکز دماوند گفت: یکی از نهضت‌ها و قیام‌ها، نهضت دانشجویان در ۱۶ آذرماه بود؛ بدین شرح که بعد از کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲، آمریکا و بریتانیا با رژیم شاهنشاهی مستبد هماهنگ شدند تا دولت مصدق را سرنگون کنند و از این طریق توانستند به این موفقیت نائل شوند.

 



دکتر امیرپور تصریح کرد: اما همچنان این روحیه ضد استبدادی در مردم و بازاریان و به ویژه دانشجویان وجود داشت و با رهبری احزاب در دو جهت عمده متمرکز شدند که یکی قشر دانشجویی و دیگری بازاریان به عنوان پشتیبان بودند.

وی بیان کرد: بعد از این حادثه با توجه به اینکه دولت دست‌نشانده رژیم طاغوت تصمیم داشت با بریتانیا روابط دیپلماتیک برقرار کند و کاردار انگلیس در ایران مشغول به کار شود و همچنین از معاون وقت رئیس جمهوری آمریکا جهت تثبیت آزادی و موفقیت در نتیجه کودتای ۲۸ مرداد دعوت شد، مردم عقب‌نشینی نکردند و به تجمعات و اعتراضات خود ادامه دادند.

رئیس دانشگاه پیام نور مرکز دماوند بیان کرد: وقتی قرار شد که معاون وقت رئیس جمهور آمریکا به ایران بیاید، دانشجویان در دانشگاه تهران با محوریت مبارزه با دولت دست‌نشانده با برقراری روابط سیاسی و دیپلماتیک با دولت بریتانیا که همیشه روحیه ضد استکباری داشته، اعلام مخالفت کردند و با حضور نیکسون در دانشگاه تهران به اعتراضات خود ادامه دادند.

دکتر امیرپور ادامه داد: طبق روال قبلی، نیروهای رژیم طاغوت با سرکوب‌گری و تجهیزات نظامی با اعتراض‌گرانی که قیام بر حق بود، ایستادگی کردند و فضای دانشگاه تهران را بهم ریختند؛ بدون اجازه در هیچ جای دنیا نیروی نظامی وارد دانشگاه نمی‌شود، اما بدون هماهنگی و اجازه وارد فضا و محیط دانشگاهی شدند و سرکلاس‌ها رفتند و دانشجویان بی‌پناه را به گلوله بستند که نتیجه آن زخمی شدن دانشجویان کثیر و به شهادت رساندن سه دانشجو بود.

وی افزود: از آن زمان نهضت و جنبش دانشجویی در روز ۱۶ آذرماه در تاریخ ایران و انقلاب شکل گرفت و هر ساله به خاطر قیامی که علیه استکبار و استعمار صورت گرفت، گرامی داشته می‌شود.

رئیس دانشگاه پیام نور مرکز دماوند گفت: این قیام مقدس همیشه از طرف امام راحل معمار کبیر انقلاب اسلامی و پس از آن مقام معظم رهبری مورد عنایت و توجه بوده است؛ وقتی توصیه‌های آنها را مرور می‌کردیم، عمدتاً خواسته‌های آنها در حوزه دانشگاهی و دانشجویی پس از تولید علم و دانش و حرکت به سمت قله‌های علم با اتکا به تفکرات و ارزش‌های اسلامی، تولید دانش و ثروت ناشی از خلاقیت و خرد جمعی با محوریت رسیدن به مرجعیت علمی بود.

دکتر امیرپور اضافه کرد: در کنار این خواسته ی علم و دانش، توصیه به تربیت از تزکیه نفس است، یعنی دانش صرفاً انسان را ممکن است از نظر اطلاعات علمی غنی سازد، اما از نظر بعد روحانی تا زمانی که تزکیه نفس انجام نشود، رشد معنوی صورت نخواهد گرفت.

 


 

وی تصریح کرد: مهارت آموزشی و خلاقیت از نکاتی است که خواسته شده و باید جزو برنامه‌های اصلی دانشجویان قرار گیرد؛ به خاطر اینکه دانشجویان بدنه اصلی جامعه هستند، می‌توانند از طریق روشنگری‌ها، تحلیل و تبیین مسائل مختلف در حوزه‌های گوناگون حقوق مردم را از مسؤولان اجرایی مطالبه کنند.

رئیس دانشگاه پیام نور مرکز دماوند بیان کرد: عدالت خواهی‌، آزادی اندیشی، صراحت‌گویی، صداقت‌گویی و در نهایت چیزی که در کنار آنها مهم است، برخورداری از فهم و قدرت تحلیل مسائل مختلف جامعه باید در نظر دانشجویان قرار داشته باشد.

دکتر امیرپور تأکید کرد: قشر دانشجویی باید امروز برابر مسائل هوشیار و آگاه بوده و قدرت تحلیل مسائل را در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، سیاست خارجی و داخلی، فرهنگی و اجتماعی که نیاز جامعه است، داشته باشد.

وی در خصوص توفیقات علمی ۴۰ ساله نظام انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: در آموزه‌های دینی اسلامی نیز به فراگیری علم و دانش توصیه شده و امام راحل و مقام معظم رهبری هم توصیه‌های مؤکدی نسبت به دانش داشتند. دانشگاهیان ما در حوزه علم و فناری رتبه ۱۵ جهان، تربیت مهندس در رتبه چهارم جهان، ارتقای ضریب نوآوری رتبه ۶۵ جهان و رتبه چهار در تولید نانو هستند که حاصل آن درآمدی بالغ‌ بر ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که وابستگی ما را از فروش نفت خام خارج می‌کند.

رئیس دانشگاه پیام نور مرکز دماوند اضافه کرد: دانشگاه پیام نور مولود نظام جمهوری اسلامی ایران است و با توجه به فضایی که در این دانشگاه وجود دارد، تاکنون بالغ‌بر ۸۵۰ هزار نفر از دانشگاه پیام نور فارغ‌التحصیل شده‌اند.
 

همچنین لازم به ذکر است که استقرار میز تست سلامت کانون دانشجویی هلال احمر و ارایه خدمات فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور مرکز دماوند نیز در صحن مصلی نمازجمعه شهر دماوند انجام گردید.


 


 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر