برگزیده ها
1392/8/6 دوشنبه
دكتر رضا فرجي‌دانا به عنوان يازدهمين وزير علوم انتخاب شد (تاريخ درج خبر: 6/8/92)

.

يازدهمين سكاندار وزارت علوم، كليد حضور در پاستور را دريافت كرد.
 
وزارت علوم يكي از سه وزارتخانه اي بود كه نمايندگان مجلس به وزراي پيشنهادي آنها راي اعتماد ندادند و سه وزارتخانه مذكور (علوم، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان) طي سه ماه اخير با معرفي و حضور سرپرست مديريت و اداره مي‌شد.
در وزارت علوم نيز در اين مدت دكتر جعفر توفيقي به عنوان سرپرست، مسئوليت اين صندلي را بر عهده داشت و حالا راي اعتماد امروز مجلس به فرجي دانا ، او را يازدهمين وزير در يازدهمين دولت كرد و بايد ديد آيا او مي‌تواند بسياري از خواسته‌ها و مطالبات محقق نشده و روي زمين مانده دانشگاهيان را سرانجام بخشد.
فرجي دانا كيست؟
رضا فرجي دانا كه كارنامه‌اي قابل قبول در مديريت دانشگاه تهران دارد، حوزه علاقه و عملش بيشتر در حوزه انفورماتيك بوده است و جز دانشگاه تهران ساير فعاليت‌هاي او در همين بخش‌ها سپري شده است.
بيش از 50 مقاله در مجله‌هاي معتبر بين المللي، 75 مقاله در كنفرانس‌هاي معتبر داخلي و خارجي، دو جايزه ملي و يك جايزه بين‌المللي دستاوردهاي كار علمي فرجي دانا در زمينة تخصصي مخابرات است. افزون بر اين، وي سخنران مدعو مجمع عمومي اتحاديه دانشگاه‌هاي جهان در سال 1384 بوده و اخيراً يك دوره يك ساله فرصت مطالعاتي را در دانشگاه واترلو كانادا (شهريور 91 تا شهريور 92) به پايان رسانده است.
رضا فرجي دانا، متولد سال 1339 در خانواده‌اي مذهبي درقم است. او در سال 1357 ديپلم خود را در رشته رياضي فيزيك از دبيرستان حكيم نظامي قم گرفت و در همان سال در كارشناسي مهندسي برق دانشگاه شيراز پذيرفته شد. وي پس از تعطيلي دانشگاهها در سال 1359به سپاه پاسداران انقلاب اسلامي پيوست و تا بازگشايي مجدد دانشگاه‌ها در پاييز سال 1361 مسئوليت‌هاي مختلفي را در سپاه عهده دار بود.
پس از بازگشايي دانشگاه‌ها به دانشكده فني دانشگاه تهران منتقل و در سال 1365 با كسب رتبه ممتاز دانش‌آموخته شد. وي تحصيلات كارشناسي ارشد و دكتري خود را در دانشگاه واترلو كانادابه پايان رسانيد و در سال 1373 به عضويت هيات علمي گروه مهندسي برق و كامپيوتر دانشكده فني دانشگاه تهران درآمد.
رضا فرجي دانا هم‌اكنون استاد تمام رشته مهندسي برق در دانشگاه تهران است. وي تاكنون راهنما و مشاور بيش از پنجاه پايان‌نامه كارشناسي ارشد و 10 رساله دكتري بوده و چندين طرح پژوهشي كاربردي را به انجام رسانده است. بيش از 50 مقاله در مجله‌هاي معتبر بين‌المللي، 75 مقاله در كنفرانس‌هاي معتبر داخلي و خارجي، دو جايزه ملي و يك جايزه بين‌المللي دستاوردهاي كار علمي او در زمينه تخصصي مخابرات است. افزون بر اين، وي سخنران مدعو مجمع عمومي اتحاديه دانشگاه‌هاي جهان در سال 1384 بوده و اخيراً يك دوره يك ساله فرصت مطالعاتي را در دانشگاه واترلو كانادا (شهريور 91 تا شهريور 92) به پايان رسانده است.
رضا فرجي دانا پس از بازگشت به ايران در سمت‌هاي علمي و دانشگاهي گوناگوني خدمت كرده است كه برخي از آنها عبارتند از:
بهمن 1375- شهريور 1381 رئيس مركز انفورماتيك دانشگاه تهران
تيرماه 1377- شهريور 1381 رئيس دانشكده فني دانشگاه تهران
شهريور1381- آذر 1384 رئيس دانشگاه تهران
خرداد 1385 تاكنون رئيس هيئت مديره و مدير عامل بنياد عام المنفعه حاميان دانشكده فني
مرداد 1388 تاكنون موسس و سرپرست آزمايشگاه تاييد نمونه آنتن دانشگاه تهران.
فرجي دانا همچنين در برنامه‌هاي پيشنهادي خود به مجلس به چند بخش اشاره كرده است كه سرفصل اين برنامه‌ها برگرفته از بيانات امام خميني (ره) مبني بر «مستند بودن دين اسلام به برهان و اتكا به منطق و عدم هراس از آزادي بيان و قلم»، «تحمل برداشت‌هاي ديني جوانان، تلفيق فرهنگ فلسفي و نظري حوزه با فرهنگ تجربي دانشگاه»، «دانشگاه كارخانه آدم‌سازي»، «دانشگاه مبدا همه تحولات»، «مشورت و مطالعه، عدم درگيري و بحث چهره به چهره در محيط‌هاي دانشگاهي»، «انسجام و يكپارچگي جامعه دانشگاهي» و «مركز تربيت قرار دادن دانشگاه» است.
وي همچنين در اين برنامه با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري درباره دانشگاه‌ها، بر «توجه به معنويت در كنار علم»، «فلسفه ايجاد تشكل‌هاي دانشجويي براي رسيدن به آرمان‌ها»، «تاكيد بر عدم محافظه‌كاري دانشجو و بيان صريح و روشن و آشكار وي»، «روحيه آرمانگرايي و تمسك به اصول فكري»، «ايجاد كرسي‌هاي آزادانديشي»، «علم رمز پيشرفت و اقتدار يك كشور» و «تاكيد بر توسعه كيفي در كنار رشد كمي و توجه به عمق كيفيت» تاكيد كرده است.
اما وزير علوم در برنامه پيشنهادي خود مهمترين فرصت‌ها را توجه و اعتقاد ويژه مقام معظم رهبري به پيشرفت علمي كشور، ديدگاه‌هاي رييس جمهور، مرجعيت علمي و اجتماعي جامعه دانشگاهي در نگاه مردم، شكل‌گيري همكاري‌هاي حوزه و دانشگاه، پررنگ بودن فرهنگ علم‌آموزي در كشور و وجود دانش آموختگان توانمند و با انگيزه و همچنين مهم‌ترين نقاط قوت وزارت علوم را وجود قوانين و مقررات و اسناد بالادستي خاص در حوزه علم و فناوري، سرعت بالاي رشد علمي كشور، توسعه كمي قابل قبول آموزش عالي در كشور، گستردگي جغرافيايي اموزش عالي در استان‌ها و شهرهاي مختلف كشور، توسعه تحصيلات تكميلي و كاهش اعزام دانشجويان به خارج، تنوع بخشي در نظام‌هاي عرضه آموزش عالي، ورود بخش خصوصي به آموزش عالي، استقرار نسبي زيرساخت‌هاي پژوهشي در كشور، شكل‌گيري و توسعه پاركهاي علم و فناوري و مراكز رشد، ايجاد شركت‌ها و موسسات دانش‌بنيان متعدد، شكل‌گيري نسبي ارتباط دانشگاه با صنعت و توسعه نسبي فناوري‌هاي نوين عنوان كرده است.
فرجي دانا همچنين در اين برنامه با اشاره به بالابودن ميزان بيكاري دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها، افزايش بي‌رويه مهاجرت دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و عدم انسجام در نظام سياست گذاري و اجرا در آموزش، پژوهش و فناوري به عنوان مهم‌ترين تهديدهاي آموزش عالي، فقدان رويكرد درست نسبت به موضوع اسلامي شدن دانشگاه‌ها، مهم‌ترين نقاط ضعف كشور در حوزه آموزش عالي را عدم تحقق اهداف اجرايي كرسي‌هاي آزادانديشي و نظريه‌پردازي در دانشگاه‌ها، عدم تناسب توانمندي‌هاي دانش‌آموختگان با نيازهاي كشور، عدم همگرايي و هدفمندي پژوهش‌ها در كشور، عدم تناسب بين رشد كمي و كيفي آموزش عالي، پژوهش و فناوري، تمركزگرايي در مديريت آموزش عالي، سهم ناچيز دانش و فناوري كشور در جهان، ضعف زنجيره تبديل دانش به فناوري و محصول، وجود محدوديت‌هاي تنش‌زا و فقدان نشاط سياسي در دانشگاه‌ها، ضعف ارتباط علمي با مراكز پيشرفته علمي جهان،‌ عدم تحقق سهم اعتبارات بخش آموزش عالي از توليد ناخالص ملي،‌ سهم ناچيز بخش غيردولتي در آموزش، پژوهش و فناوري، نبود نهادهاي مستقل ارزيابي و اعتبارسنجي آموزش و پژوهش و كمبود و استهلاك منابع و زيرساخت‌هاي آموزش عالي مي‌داند.
وي در برنامه خود بر اعتقاد به سازگاري جهان بيني توحيدي و علم و آگاهي بشري، اعتقاد و التزام به توسعه و پيشرفت متعال و متوازن علمي، فرهنگي، اجتماعي و سياسي و اقتصادي، حركت در مسير رسيدن به دانشگاهي برخوردار از تعهد اجتماعي، مسووليت‌پذير و پاسخگو و سرشار از حساسيت و دغدغه به ارزش‌هاي بنيادين، اعتقاد به دانشگاه به مثابه محلي امن و آرام و بدون از تنش براي نقد و بحث و روشنگري‌هاي عالمانه و منصفانه در حوزه‌هاي متنوع و مرتبط با وظايف و كاركردهاي دانشگاه در جهان جديد، حرمت نهادن به مالكيت فكري و رعايت اكيد حقوق مرتبط با آن، تاكيد به عامليت بي‌بديل دانشگاه در توسعه پايدار و متوازن و اعتقاد به آموزش و پژوهش به مثابه سرمايه‌گذار تاكيد كرده است.
 
دكتر رضا فرجي‌دانا با كسب 159 راي موافق از مجموع 261 آراي ماخوذه به عنوان يازدهمين وزير علوم انتخاب شد و بدين ترتيب تكليف سكاندار اين وزارتخانه مشخص گرديد.


 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر